Jeugdwerk gaat moeilijke tijden tegemoet !!!

Op 20 oktober 2012

Vrijdag 19 oktober was het de dag van de jeugdbeweging. N-VA schepen van jeugd Marcel
Smekens heeft de laatste jaren heel wat inspanningen gedaan om de omstandigheden waarin jeugdbewegingen hun activiteiten moesten organiseren te verbeteren.

Zo kreeg KLJ Meensel nieuwe lokalen en kon Chiro Winge de grond, waarop hun lokaal staat, kopen van de kerkfabriek via een renteloze lening bij de gemeente. Bovendien werd er al heel wat voorbereidend werk gedaan om de Chiro van Tielt de komende jaren te voorzien van een degelijke locatie en de nodige speelruimte voor de kinderen.

Maar al dit werk dreigt nu stil te vallen. De toekomstige meerderheidspartijen zeggen in hun verkiezingsprogramma’s zo goed als niets over hun visie op het jeugdwerk en het jeugdbeleid.

Wat ons echter zorgen baart is dat Open–VLD nu in de oppositie, maar vanaf januari in
de meerderheid, tegenstemt over alle punten die de jeugd aanbelangt.

Zo stemden ze tegen het reglement om de jeugdverenigingen beter te ondersteunen via het
principe van de renteloze lening. Zo stemden ze ook tegen de aanpassingen die men deed ivm de werking van het gebouwenfonds. Voortaan kunnen jeugdverenigingen ook beroep doen op dit gebouwenfonds voor nieuwbouw van jeugdlokalen.  Bovendien zei Open–VLD op de jongste gemeenteraad ook 2x neen voor de ruimtelijke uitvoeringsplannen voor de jeugd in Tielt en Meensel.

Nog verontrustender was de uitleg die men voor hun neen stem gaf. Volgens Open-VLD moet de Chiro van Tielt maar werk maken van het zetten van lokalen op hun huidige terrein aan de Rillaarseweg. Zijn deze mensen nu echt wereldvreemd?  Niet alleen is de Rillaarseweg één van de drukste en gevaarlijkste straten van de gemeente, maar is de locatie ook veel te klein om en er een lokaal op te zetten en er ook nog voldoende plaats te bieden om een honderdtal kinderen er te laten spelen. Voor N-VA is het duidelijk dat men weinig interesse heeft voor het jeugdwerk in het algemeen. Veel vertrouwen voor de toekomst schenkt dit niet.

N-VA had graag het werk dat Marcel zes jaar deed en de dossiers die hij in de steigers zette verder aangepakt tijdens de volgende legislatuur. Een meerderheid van verliezende partijen besliste er echter anders over. Niet alleen voor N-VA een steek in de rug maar ook voor de tientallen jeugdwerkers in de gemeente.

Maar N-VA laat het jeugdwerk niet in de steek en zal vanuit de oppositie toezien dat hewerk van Marcel niet verloren gaat !

Philip Vanhelmont, voorzitter N-VA Tielt-WInge