Bijna 28.000 euro steun voor armoedebestrijding in Tielt-Winge

Op 9 juni 2020

Vlaanderen trekt 45 miljoen euro extra uit om mensen in armoede te ondersteunen. Ook de meest kwetsbare inwoners van Tielt-Winge krijgen steun van de Vlaamse overheid. De Vlaamse Regering voorziet 27.498,71 euro om het sociaal beleid in Tielt-Winge te versterken. “Het is een goede zaak dat de Vlaamse Regering bijkomende middelen voorziet om de meest kwetsbare mensen in onze gemeente te helpen”, stelt fractievoorzitter Tom Werner (N-VA).

Tijdens de coronacrisis is nogmaals gebleken dat de gemeenten een cruciale rol vervullen op vlak van sociaal beleid. Zij zijn vaak het best op de hoogte van de maatschappelijke noden van de inwoners en kunnen via de OCMW’s gerichte ondersteuning en begeleiding bieden. “N-VA wil binnen de raad voor maatschappelijk welzijn en het bijzonder comité voor de sociale dienst (BCSD) bekijken hoe we deze middelen het best kunnen inzetten om de meest kwetsbare inwoners van Tielt-Winge te helpen” stelt gemeenteraadslid Tom Werner.

Tielt-Winge kan rekenen op extra middelen in de strijd tegen armoede. Zo krijgt de gemeente van de Vlaamse Regering een eenmalige subsidie van 13.377,75 euro om de gevolgen van de coronacrisis aan te pakken. N-VA pleit ervoor om met deze middelen te investeren in lokale armoedebestrijding en om de meest kwetsbare huishoudens in onze gemeente beter te ondersteunen.

Daarnaast krijgt Tielt-Winge ruimte om een consumptiebudget voor kwetsbare doelgroepen te voorzien. De gemeente ontvangt daarvoor een eenmalige subsidie van 14.120,96 euro om via een consumptiebudget tijdelijk extra financiële ondersteuning te bieden aan kwetsbare gezinnen en alleenstaanden met een laag inkomen. BCSD-raadslid Frederik Vranken (N-VA) wil binnen het BCSD bekijken hoe het OCMW deze middelen het best kan aanwenden. “Deze ondersteuning kan verlopen via een vouchersysteem. Op deze wijze kunnen we de koopkracht van kwetsbare gezinnen versterken alsook onze lokale economie de broodnodige zuurstof geven” stelt Vranken. De Vlaamse maatregelen komen samen neer op 27.498,71 euro steun voor het sociaal beleid in Tielt-Winge.

Tot slot kunnen gezinnen die ten gevolge van de crisis een inkomensdaling kenden of een gezinsinkomen hebben dat minder dan 2.213 euro per maand bedraagt rekenen op een eenmalige toeslag via de kinderbijslag. “Gezinnen staan zelf in voor deze aanvraag, maar ook hier kan de overheid een rol spelen” besluit BCSD-raadslid Vranken (N-VA).