Energiesteun? Niet in Tielt-Winge

Op 2 januari 2023

Energiesteun? Niet in Tielt-Winge Kan u de energiefactuur nog betalen? Ook in Tielt-Winge hebben mensen het moeilijk om op het einde van de maand rond te komen. De Vlaamse Regering geeft aan de gemeente extra middelen in het kader van de energiecrisis. N-VA diende een nota in binnen het bijzonder comité voor de sociale dienst (BCSD) om te onderzoeken hoe Tielt-Winge deze middelen kan gebruiken om haar hulpbehoevende inwoners te helpen bij het betalen van hun energiefactuur. Het voorstel werd niet aanvaard door de raad, de mandatarissen van Open VLD stemden zelfs tegen het voorstel. “Onbegrijpelijk dat de traditionele partijen onze inwoners in de kou laten staan”, aldus fractievoorzitter Tom Werner.

Hoewel de energiekosten ook voor de steden en gemeenten fors toenemen, proberen veel besturen hun inwoners en verenigingen te helpen met hun energiefactuur. Al zeker 50 Vlaamse gemeenten geven steun aan gezinnen met een laag inkomen die niet kunnen genieten van het sociaal tarief. De Vlaamse Regering maakt vier miljard euro aan middelen vrij om de Vlaming door de energiecrisis te helpen. Voor de gemeente Tielt-Winge komt dit neer op 358.504 euro in drie schijven (€ 91.824 in 2023, € 121.129 in 2024 en € 145.551 in 2025).

N-VA diende een nota in binnen het BCSD waarin het gemeentebestuur geadviseerd werd om te onderzoeken hoe zij haar hulpbehoevende inwoners kan helpen die moeilijkheden ondervinden om hun energierekening te betalen en niet vallen onder het sociaal tarief. Voor deze inwoners bestaat er momenteel geen ondersteuning. Het voorstel van N-VA werd echter niet goedgekeurd. CD&V en Vooruit onthielden zich en de twee mandatarissen van Open VLD stemden zelfs tegen. Jan Lemmens en Birgit Berlanger, beiden BCSD-raadleden voor N-VA, reageren ontgoocheld. “Vele gezinnen worden geconfronteerd met financiële uitdagingen, ook mensen die behoren tot de middenklasse. De middelen van de Vlaamse overheid kunnen hierbij helpen. Het is onbegrijpelijk dat sommige partijen zelfs weigeren na te denken over maatregelen om mensen te helpen de energiecrisis door te komen. Zij laten onze inwoners letterlijk in de kou staan”, stellen Lemmens en Berlanger.

In het verleden adviseerde het BCSD de gemeente reeds inzake eenzaamheidsbestrijding, kinderarmoede en ondersteuning in het kader van de coronacrisis. Dit gebeurde steeds op initiatief van N-VA en in unanimiteit. “In tegenstelling tot onze buurgemeenten heeft Tielt-Winge tot op heden geen maatregelen genomen om haar bevolking te helpen tijdens de energiecrisis. Het is zeer jammer om vast te stellen dat de liberale mandatarissen zich niets aantrekken van het lot van onze kwetsbare inwoners. Politieke spelletjes zullen de energiefactuur niet betalen.”, besluit Tom Werner.