Geen hulp voor kwetsbare leerlingen in Tielt-Winge

Op 8 juli 2021

Afgelopen zomer namen meer dan 7.500 leerlingen in Vlaanderen deel aan een zomerschool. Het gaat om onderwijs op maat, gekoppeld aan sport en spel voor kinderen met leerachterstand. De Vlaamse regering lanceerde na de paasvakantie een nieuwe projectoproep voor lokale besturen die zomerscholen willen organiseren. De liberale schepen van Onderwijs weigerde echter voor het tweede jaar op rij om in te gaan op de projectoproep. Dit bleek tijdens een bespreking in de Tielt-Wingse gemeenteraad van juni. N-VA reageert vol onbegrip op deze beslissing. “Het is onaanvaardbaar dat de schepen voor het tweede jaar op rij kwetsbare kinderen in de steek laat”, stelt fractievoorzitter Tom Werner (N-VA).

Zomerscholen werden vorig jaar op grotere schaal georganiseerd in Vlaanderen als reactie op de sluiting van de scholen vanwege de coronacrisis. Door deze sluiting liepen heel wat kinderen leerachterstand op. De Vlaamse overheid sloeg daarop de handen ineen met scholen en lokale besturen. Omwille van het succes krijgen gemeenten opnieuw de gelegenheid om zomerscholen te organiseren met steun van Vlaanderen. Zo kunnen in juli en augustus meer dan 11.000 leerlingen naar 180 zomerscholen in 98 gemeenten. De Vlaams regering maakt hiervoor 10 miljoen euro vrij.

“Gemiste lessen kunnen niet vervangen worden, maar een zomerschool kan een ondersteunend educatief aanbod zijn zodat kinderen zich op een leuke manier kunnen voorbereiden op volgend schooljaar. Het gaat vaak om leerlingen met leerachterstand, kansarme leerlingen en anderstalige kinderen, net de groepen die het hardst geraakt waren door de sluiting van de scholen. Een zomerschool kan het verschil maken voor de meest kwetsbare kinderen”, aldus raadslid Tom Werner.

Ook in Tielt-Winge liepen kinderen leerachterstand op omwille van de coronacrisis. Een jaar geleden weigerde de schepen van Onderwijs om in te gaan op de projectoproep of zelf te zorgen voor alternatieven om de leerachterstand bij kwetsbare kinderen te bestrijden. Tijdens de gemeenteraad van juni liet de schepen weten dat ze de zaak zou bekijken, maar tot op heden heeft zij geen beslissing genomen. De tijd dringt echter aangezien 14 juli de uiterste datum is voor de aanvraag.

“N-VA roept de liberale schepen op om haar verantwoordelijkheid op te nemen en in te zetten op het organiseren van een zomerschool in samenwerking met de scholen, de leerkrachten en alle betrokkenen. Het is onbegrijpelijk dat de schepen van Onderwijs blijft weigeren om kwetsbare kinderen in onze gemeente te helpen. Onze leerlingen verdienen beter”, besluit Werner.