Geen restauratie in zicht voor kerken in Tielt-Winge

Op 6 februari 2023

Hoe staat het met de kerken in Tielt-Winge? In 2020 keurde de gemeenteraad van Tielt-Winge de principiële beslissing rond het kerken- en pastorieplan goed. Het plan zou voorzien in een herbestemming van drie kerken en vijf pastorijen. N-VA keurde de beslissing niet goed. ”Wij vreesden destijds dat de beslissing nefast zou zijn voor het religieus erfgoed van Tielt-Winge en de vrijwilligers die zich dagelijks inzetten in de parochiale werking. Bijna drie jaar later blijken onze bezorgdheden spijtig genoeg terecht.”, stelt fractievoorzitter Tom Werner die namens N-VA zetelt in de stuurgroep voor het kerkenbeleid.

De beslissing van april 2020 betekende de onttrekking aan de eredienst van de Sint-Mattheuskerk in Meensel, de Sint-Denijskerk in Houwaart en de Sint-Martinuskerk in Optielt. De twee meerderheidspartijen voorzagen geen budget in hun begroting voor het religieus erfgoed, maar zij beloofden in hun beslissing dat de herbestemming van de bovengenoemde kerken en de restauratie van de overige kerken gesubsidieerd zouden worden. Tijdens de meest recente begrotingsbespreking in de gemeenteraad bleek echter dat het gemeentebestuur na bijna drie jaar nog steeds geen budget heeft voorzien voor de restauratie en nog steeds geen enkele subsidieaanvraag heeft ingediend. Ondertussen zijn de kerken van Meensel, Houwaart en Optielt gesloten en is er geen herbestemming of restauratie in zicht.

De vrijwilligers in de verschillende werkgroepen zetten zich in om activiteiten te organiseren en nieuwe bestemmingen uit te werken voor de kerken die onttrokken zullen worden. Maar wanneer zij vragen welke financiering het gemeentebestuur voorziet voor de gebouwen die het bestuur zo nodig in handen wilde krijgen blijft het oorverdovend stil. Voor N-VA is het onaanvaardbaar dat de vrijwilligers van de pastorale zone en ons lokaal erfgoed in de kou blijven staan. Ons erfgoed verdient beter. Wij roepen het gemeentebestuur op om hun woord te houden en de nodige subsidieaanvragen in te dienen.”, besluit Werner.

De Sint-Joriskerk in Sint-Joris-Winge, de Onze-Lieve-Vrouwkerk in Tielt en de Roeselbergkapel in Houwaart zullen blijven dienen voor de religieuze diensten, maar ook deze gebouwen zijn aan restauratie toe en wachten al jaren op de nodige middelen.