Gemeente stapt mee in N-VA voorstel voor Vuilnisbakkenplan

Op 23 maart 2021

Tielt-Winge heeft maar al te vaak te maken met zwerfvuil en sluikstort. Ondanks de inzet van vele vrijwilligers blijft de problematiek aanhouden. Een deel van de oplossing zou een gerichter en efficiëntere plaatsing en monitoring van de straatvuilbakken kunnen zijn. Op voorstel van N-VA zal de gemeente haar vuilnisbakkenbeleid onder de loep nemen. Door in te stappen in het project van Mooimakers krijgen ze daardoor ondersteuning.

Fractievoorzitter Tom Werner stelde voor om toe te treden tot het project Vuilnisbakkenplan van Mooimakers. “Door in te stappen in dit project zal de gemeente zowel inhoudelijk als financieel ondersteund worden om de openbare vuilnisbakken te monitoren, te verbeteren, te verplaatsen of bij te plaatsen”, zegt Werner. Het voorstel werd unaniem goedgekeurd door de gemeenteraad.

“Op sommige plekken waar een vuilnisbak staat, komt geen zwerfvuil in de bak maar wordt er wel gesluikstort in de plaats. Bepaalde vuilbakken mogen meer in het oog springen door zowel de inplanting als het ontwerp of de kleur. Ook wat het inspelen op de doelgroep betreft kan Mooimakers perspectief geven. Zo is het bijvoorbeeld een idee om aan scholen een vuilnisbak voor PMD te plaatsen”, suggereert Werner.

De gemeente kan via Mooimakers onder andere opleidingen volgen en via een digitaal platform zorgt Mooimakers voor de nodige monitoring. Tielt-Winge kan rekenen op € 8.000 steun van Mooimakers om dit project te ondersteunen.