Gemeentebestuur stemt tegen noodfonds voor verenigingen

Op 15 juli 2020

Begin juni kondigde de Vlaamse Regering aan dat zij lokale sport-, jeugd- en cultuurverenigingen zouden ondersteunen die inkomsten zagen verloren gaan door de coronacrisis. De gemeente Tielt-Winge kreeg daarvoor van de Vlaamse regering 138.712,47 euro voor de verenigingen van Tielt-Winge. N-VA legde op de gemeenteraad van 18 juni een voorstel op tafel om met dit geld een noodfonds voor verenigingen op te richten. De partijen van de meerderheid stemden het voorstel echter weg. “De beslissing van de meerderheid is een spijtige zaak voor de verenigingen en al hun vrijwilligers.” stelt N-VA-fractievoorzitter Tom Werner.

Het coronavirus hakte de voorbije maanden hard in op het verenigingsleven. Vele lokale verenigingen zagen hun inkomsten verloren gaan. N-VA stelde voor om de verenigingen te hulp te komen met een noodfonds. Daarnaast stelde de partij voor om het gemeentebestuur in overleg te laten treden met de verschillende adviesraden en de verenigingen om te bepalen hoe de middelen het best geïnvesteerd kunnen worden. Het voorstel kreeg steun van de voltallige oppositie. Open VLD en CD&V stemden echter tegen het noodfonds.

De verantwoordelijke schepenen gaven aan inhoudelijk akkoord te zijn met het voorstel, maar kozen er vervolgens voor om tegen te stemmen. Gemeenteraadslid Tom Werner, die het voorstel op tafel legde, reageert verbaasd en teleurgesteld op de houding van het gemeentebestuur. “Het noodfonds had onze verenigingen de nodige ondersteuning kunnen geven in samenwerking met de adviesraden en de verenigingen zelf. Ons voorstel had daarnaast een eerlijke verdeling van de middelen kunnen garanderen onder de verenigingen die de steun het meest nodig hebben. Ik betreur dan ook het stemgedrag van de meerderheid.”, stelt Werner.

Tielt-Winge kreeg bijna 140.000 euro van Vlaanderen om haar verenigingen te ondersteunen. Door de beslissing van de meerderheid is het echter onduidelijk of de verenigingen zullen kunnen rekenen op deze steun. Tijdens de gemeenteraad verklaarde de liberale schepen van vrije tijd immers dat zij niet wist dat de Vlaamse middelen bestemd waren om verenigingen mee te ondersteunen.

“Verenigingen die hulp nodig hebben moeten steun kunnen krijgen van de gemeente. Het bestuur moet daarvoor in overleg gaan met de adviesraden en de verenigingen. Dit is de enige manier om ervoor te zorgen dat de Vlaamse middelen op een eerlijke en gedragen manier besteed zullen worden. N-VA zal zich hiervoor blijven inzetten.”, besluit gemeenteraadslid Tom Werner (N-VA).