Gemeentebestuur wil asielzoekers opvangen in plaats van Oekraïners

Op 4 maart 2023

Het gemeentebestuur van Tielt-Winge gaat de vroegere conciërgewoning aan GC De Maere omvormen tot een Lokaal Opvanginitiatief (LOI) voor de opvang van asielzoekers in plaats van Oekraïense oorlogsvluchtelingen. Tijdens de bespreking in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn bleek dat ‘inkomsten’ aan de basis lagen van de beslissing. “De keuze van het gemeentebestuur om met het LOI te focussen op asielzoekers uit Brussel in plaats van oorlogsvluchtelingen omwille van ‘inkomsten’ is onbegrijpelijk.”, stelt fractievoorzitter Tom Werner (N-VA).

LOI’s zijn woningen en appartementen die door het OCMW ingericht worden voor tijdelijke opvang van asielzoekers. Zolang de procedure loopt krijgen de asielzoekers er materiele steun. Tielt-Winge telde reeds twee LOI’s. De derde LOI komt in de vroegere conciërgewoning aan GC De Maere. Daarmee zal de gemeente 23 opvangplaatsen tellen.

De federale regering kampt met een groot tekort aan opvangplaatsen voor de vele asielzoekers die aankomen in Brussel. Begin september 2022 lanceerde Fedasil een oproep naar de lokale besturen met het verzoek om nieuwe LOI’s te openen. Het gemeentebestuur van Tielt-Winge besloot daarop in te tekenen. In 2021 gaven slechts zes Vlaamse gemeenten gehoor aan een gelijkaardige oproep.

De vroegere conciërgewoning aan De Maere werd de laatste maanden bewoond door vluchtelingen uit Oekraïne, maar het gebouw kwam eind vorig jaar leeg te staan omdat de bewoners een private woning hadden gevonden. Het gemeentebestuur besloot daarop om van de woning een LOI te maken voor opvang van asielzoekers in plaats van er nieuwe vluchtelingen uit Oekraïne op te vangen. Tijdens de raad stelde de burgemeester dat “de subsidiëring voor een LOI een veelvoud is van de inkomsten uit de opvang van Oekraïners”.

N-VA uitte als enige fractie kritiek op het besluit van het gemeentebestuur. “N-VA ziet bijkomende opvangplaatsen voor asielzoekers in Tielt-Winge niet zitten. Onze gemeente staat reeds onder druk omwille van onder meer de energiecrisis en de nasleep van de coronacrisis. Tielt-Winge doet al ruim haar deel om mensen op te vangen. Daarnaast is het voor onze fractie onbegrijpelijk dat de huidige meerderheid in dit dossier het verwerven van middelen die zij omschrijven als ‘inkomsten’ belangrijker vindt dan het opvangen van oorlogsvluchtelingen uit Oekraïne.”, stelt fractievoorzitter Werner.

Tot slot stelt N-VA vast dat de recente beslissing van het gemeentebestuur een zoveelste streep betekent door het toekomstplan voor de vernieuwing van het dorpscentrum van Sint-Joris Winge. “Een jaar geleden kondigde de meerderheid nog haar toekomstplan aan voor Sint-Joris Winge. Sindsdien heeft het gemeentebestuur niets anders gedaan dan plannen geschrapt, uitgesteld en losse beslissingen genomen zonder enige toekomstvisie. Het is betreurenswaardig dat de vernieuwing van de site rond GC De Maere onder deze meerderheid dode letter zal blijven.”, besluit Tom Werner.