N-VA garandeert belangen van inwoners bij eventuele fusie

Op 24 oktober 2022

Op 20 oktober 2022 bepaalde de gemeenteraad van Tielt-Winge haar standpunt omtrent de gemeentefusie in navolging van de bestuurskrachtanalyse die de gemeente liet uitvoeren met Bekkevoort, Kortenaken en Geetbets. N-VA diende amendementen in om te garanderen dat de belangen van de bevolking van Tielt-Winge centraal zullen staan bij ieder fusieproject. De amendementen werden na een bewogen zitting finaal goedgekeurd. “De belangen van de inwoners hebben geprimeerd boven de politieke carrièreplanning”, stelt fractievoorzitter Tom Werner (N-VA).

Het fusieproces van Tielt-Winge verliep de laatste jaren via de media. Hierbij speelde de persoonlijke ambities van de burgemeester steevast de hoofdrol. De resultaten van de bestuurskrachtanalyse werden besproken in de pers voor de betrokken colleges ze hadden kunnen doornemen en de Tielt-Wingse burgemeester koos er zelfs voor om niet deel te nemen aan het overleg met de betrokken gemeenten. “Tijdens de gemeenteraad moest de burgemeester toegeven dat er geen enkel formeel overleg met Bekkevoort is geweest, dat er geen beroep werd gedaan op de ondersteuning van de Vlaamse overheid en dat er binnen de decretale termijnen geen fusies meer zullen komen. In plaats van verklaringen af te leggen in de media had de burgemeester beter zijn verantwoordelijkheid genomen. Voor de belangen van onze inwoners was er nooit aandacht tijdens zijn media-optredens”, aldus Tom Werner.

N-VA diende amendementen in om te garanderen dat de belangen van de Tielt-Wingenaar voortaan centraal zullen staan. Zo stelde de fractie voor om bij ieder mogelijk fusieproject een onderzoek te laten uitvoeren om inzicht te krijgen m.b.t. de gevolgen voor de Tielt-Wingse bevolking op het vlak van belastingen, schulden en de dienstverlening. Daarnaast vroeg de partij om de inwoners te betrekken bij het besluitvormingsproces en gebruik te maken van het ‘Draaiboek vrijwillige fusies van gemeenten’ van het Agentschap Binnenlands Bestuur.

“Wij zijn niet categoriek tegen eender welke fusie, maar een dergelijk besluit mag niet lichtzinnig worden genomen. Het belang van de Tielt-Wingenaren is en blijft onze prioriteit. N-VA Tielt-Winge zal enkel een fusie steunen wanneer het resultaat een betere gemeente zal betekenen voor onze inwoners met lagere belastingen en een verbeterde dienstverlening.”, stelt Werner.

Tijdens de gemeenteraad liet de burgemeester aanvankelijk weten dat hij de amendementen niet wenste te steunen. Daarop lieten coalitiepartner CD&V en een aantal raadsleden van Open VLD echter weten dat zij wel voorstander van de voorstellen waren. Na een schorsing van de vergadering keurde de gemeenteraad het voorstel uiteindelijk goed. “Een zeer goede zaak voor onze inwoners.”, besluit de fractievoorzitter