N-VA wil plan voor trage wegen

Op 19 oktober 2020

Vele gemeenten besteden de laatste jaren aandacht aan trage wegen. Dit zijn buurtwegen, bospaden, jaagpaden en andere verbindingen voor niet gemotoriseerd verkeer. In Tielt-Winge laat het tragewegenbeleid echter te wensen over. Op de gemeenteraad van 15 oktober besloten de meerderheidspartijen voor de zoveelste maal een reeks trage wegen af te schaffen. “Sinds de start van de legislatuur heeft deze meerderheid meer dan 20 trage wegen afgeschaft terwijl er nog geen letter van het tragewegenplan op papier staat”, zegt fractievoorzitter Tom Werner (N-VA).

Het Vlaamse Gemeentewegendecreet geeft gemeenten de autonomie om een beleid uit te werken voor hun trage wegen. Ze kunnen steun krijgen voor onderhoud en optreden tegen het inpalmen of omploegen van trage wegen. N-VA pleit in Tielt-Winge al sinds april 2019 voor het opmaken van een tragewegenplan. “Via een beleidsplan kan de gemeente het netwerk van trage wegen niet enkel onderhouden, maar ook versterken en zelfs uitbreiden. De huidige mobiliteitsproblematiek vraagt immers om een oplossing voor de trage weggebruiker. Hoe minder die zich langs drukke wegen moet bewegen, hoe minder kans op ongevallen. De buurtwegen hebben verder een belangrijke rol te vervullen op vlak van recreatie en toerisme. Ze verdienen daarom de nodige bescherming en een verdere uitbouw”, stelt Tom Werner (N-VA).

Het opstellen van een beleidsplan blijkt echter geen prioriteit voor de meerderheidspartijen. Het gemeentebestuur heeft bijna twee jaar na de start van de legislatuur nog geen tragewegenplan op tafel weten te leggen. “N-VA pleit al 19 maanden om een tragewegenplan op te maken. In die tijd heeft dit bestuur meer dan 20 trage wegen afgeschaft zonder dat er perspectief is op een duidelijk plan van aanpak voor de trage wegen” aldus raadslid Werner.

Aan de vooravond van de Dag van de Trage Wegen is Tielt-Winge meer dan 20 trage wegen armer dan bij de start van de legislatuur en heeft de meerderheid nog geen inspanningen gedaan om een beleidsplan op te stellen. Tijdens de gemeenteraad van 15 oktober 2020 riep raadslid Werner daarom de bevoegde schepen op om tijdens de volgende raadszitting een stand van zaken van het tragewegenplan te presenteren zodat de gemeenteraad hierover een gedachtewisseling kan houden. “N-VA blijft een pleitbezorger voor het opstellen van een beleidsplan voor onze trage wegen. De gemeente moet de handen ineenslaan met alle betrokkenen om een doordacht beleid uit te werken in plaats van iedere maand een aantal trage wegen af te schaffen. N-VA zal zich hiervoor vanuit de gemeenteraad blijven inzetten”, besluit Tom Werner (N-VA).