Tielt-Winge niet langer diervriendelijke gemeente

Op 22 november 2020

Recent maakte de provincie Vlaams-Brabant bekend welke gemeenten de ‘Beginselverklaring Diervriendelijke Gemeente’ hebben ondertekend. Hiermee kunnen gemeentebesturen aangeven dat ze zich willen inzetten om hun gemeente diervriendelijk te maken en ontvangen zij het label ‘Diervriendelijke Gemeente’. Tielt-Winge weigerde hier echter aan mee te werken en dus verliest de gemeente haar label. “De beslissing van de burgemeester is slecht nieuws voor iedere dierenvriend in onze gemeente.”, stelt gemeenteraadslid en fractievoorzitter Tom Werner (N-VA).

In 2019 voerde de provincie Vlaams-Brabant een strenger label ‘Diervriendelijke gemeente’ in. Het nieuwe label werkt verder op het vorige label, maar er werden duidelijke doelstellingen aan gekoppeld. Gemeenten moeten jaarlijks hun inspanningen voor het dierenwelzijn aan de provincie rapporteren en worden op basis daarvan geëvalueerd. Bij een negatieve evaluatie kan een gemeente haar label verliezen. Een gemeente moet budget en een aanspreekpunt voor dierenwelzijn voorzien. Andere voorbeelden zijn dat een gemeente geen kermiskramen met pony’s meer mag vergunnen en dat er een handhavingsbeleid moet zijn om overtredingen op het onverdoofd slachten tegen te gaan.

Gemeenteraadslid Werner vroeg aan Gedeputeerde voor Dierenwelzijn Bart Nevens (N-VA) waarom Tielt-Winge haar label verliest. Uit het antwoord van de Gedeputeerde blijkt dat de burgemeester reeds in 2019 aan de provincie heeft laten weten dat het college geen inspanningen wenste te leveren om het label ‘Diervriendelijke Gemeente’ te behouden. De burgemeester liet weten dat men het label mocht komen ophalen.

In 2009 werd de 'Beginselverklaring Diervriendelijke Gemeente' nog unaniem aanvaard door de toenmalige gemeenteraad. Tielt-Winge was daarmee de eerste gemeente uit de regio die de verklaring ondertekende.

N-VA is dan ook niet te spreken over de beslissing van de huidige meerderheid. “In 2009 wenste het toenmalig bestuur een voorloper te zijn op het vlak van dierenwelzijn, maar van deze houding blijft vandaag niets over. Buiten enkele losstaande beslissingen is er van dierenwelzijnsbeleid geen sprake meer in Tielt-Winge. Dit is nefast voor iedereen die dierenwelzijn een warm hart toedraagt. Wij willen dat het gemeentebestuur de 'Beginselverklaring Diervriendelijke Gemeente' opnieuw ondertekend en daarnaast werk maakt van een volwaardig beleidsplan Dierenwelzijn.”, besluit Tom Werner.