Tielt-Winge weigert een schepen van Dierenwelzijn aan te duiden

Op 29 maart 2023

Vlaanderen telt vandaag ruim 250 schepenen van Dierenwelzijn. In Oost-Brabant is Tielt-Winge de enige gemeente die nog geen volwaardige schepen van Dierenwelzijn heeft. N-VA diende daarom in de gemeenteraad een motie in om een schepen van Dierenwelzijn aan te duiden. Het voorstel werd echter weggestemd door Open VLD, CD&V en Vooruit. “Deze weigering is slecht nieuws voor iedere dierenvriend in onze gemeente.”, stelt fractievoorzitter Tom Werner (N-VA).

Begin oktober 2022 riep Vlaams minister van Dierenwelzijn Weyts de gemeenten die nog geen schepen van Dierenwelzijn hadden op om een schepen van Dierenwelzijn aan te duiden. Een schepen van Dierenwelzijn is immers een belangrijke schakel in het dierenwelzijnsbeleid, als aanspreekpunt en partner voor burgers, organisaties en de verschillende bestuursniveaus en overheidsinstanties. “Om een dierenwelzijnsbeleid uit te bouwen is het cruciaal om een beleidsverantwoordelijke voor dierenwelzijn te hebben. Vandaar dat wij een voorstel op tafel hebben gelegd om een bevoegde schepen aan te duiden.”, aldus gemeenteraadslid Tom Werner.

Al jaren geen beleid

Tijdens de bespreking in de gemeenteraad stelde de burgemeester dat de gemeente al genoeg deed voor dierenwelzijn. De beweringen van de burgemeester staan echter in schril contrast met de realiteit op het terrein. “Sinds de start van de legislatuur weigert het gemeentebestuur werk te maken van een beleidsplan Dierenwelzijn. In 2020 raakte de gemeente Tielt-Winge haar label ‘Diervriendelijke Gemeente’ kwijt omdat het college geen inspanningen wilde leveren om het label te behouden. De burgemeester liet destijds weten dat men het label mocht komen halen. Daarnaast blijkt uit het GAIA-onderzoek, dat burgers sinds 2018 informeert over het dierenwelzijnsbeleid in hun gemeente, dat er van een volwaardig dierenwelzijnsbeleid in Tielt-Winge geen sprake is. Tenslotte laat de huidige meerderheid al vier jaar op rij na om deel te nemen aan de ‘Dag van de schepen voor Dierenwelzijn.”, stelt Werner.

Tielt-Winge blijft enige gemeente in Oost-Brabant zonder schepen van Dierenwelzijn

N-VA is niet te spreken over de houding van de traditionele partijen. Omwille van hun weigering blijft Tielt-Winge de enige gemeente in Oost-Brabant zonder schepen van Dierenwelzijn. “In 2009 wenste het toenmalig bestuur een voorloper te zijn op het vlak van dierenwelzijn, maar van deze houding blijft vandaag niets over. Buiten enkele losstaande initiatieven is er van dierenwelzijnsbeleid geen sprake meer in Tielt-Winge. Dit is nefast voor iedereen die dierenwelzijn een warm hart toedraagt. N-VA zal blijven ijveren om van dierenwelzijn een beleidsprioriteit te maken.”, besluit Tom Werner.