Vlaamse steun voor ‘t Solveld

Op 20 juli 2021

De Vlaamse regering kent € 23 miljoen toe aan 45 bovenlokale sportinfrastructuurprojecten verspreid over gans Vlaanderen. Die investeringsgolf zal ook in Tielt-Winge voelbaar zijn. Vlaams minister van Sport Ben Weyts (N-VA) investeert via Sportspurt € 385.033 in de inrichting van de site sporthal ’t Solveld in Tielt. Dat vernam N-VA-fractievoorzitter Tom Werner van Vlaams minister van Sport Ben Weyts (N-VA).

Vlaanderen investeert deze legislatuur € 185 miljoen in sportinfrastructuur. Dit geld gaat onder meer naar groepsaankopen en sportinfrastructuur. Jaarlijks zullen zo meer dan 1 miljoen sportende Vlamingen in deze kwaliteitsvolle en hedendaagse sportinfrastructuur hun sport kunnen beoefenen. Vlaanderen investeert daarbij ook in Tielt-Winge. Vlaams minister van Sport Ben Weyts (N-VA) maakt via Sportspurt € 385.033 vrij voor de inrichting van de site sporthal ’t Solveld in Tielt. Concreet gaat het over de aanleg van een pumptrack, een kunstgrasterrein, padelterreinen en een Finse piste.

Fractievoorzitter Tom Werner (N-VA) reageert tevreden op de beslissing van minister Weyts. “Het is van belang dat onze inwoners en verenigingen toegang hebben tot hedendaagse sportinfrastructuur. Dankzij de steun van minister Weyts kan Tielt-Winge investeren in toegankelijke sportfaciliteiten.” N-VA blijft echter bij haar kritiek rond het padelproject. “Het is momenteel onduidelijk hoeveel eigen middelen de gemeente zal moeten investeren in de site en wat het precieze aandeel zal zijn van padelclub Soltó. Hierover moet zo spoedig mogelijk duidelijkheid komen.”

Gemeenteraadslid Werner (N-VA) heeft tegelijk wel lof voor het optreden van Jan Loddewykx die zich eerder dit jaar ontfermde over het dossier. “Sinds schepen Loddewykx in maart de bevoegdheid Sport overnam van zijn liberale collega merken we sterke verbeteringen op dit beleidsdomein. Zijn voorgangster kende haar dossiers niet en deed geen enkele moeite om subsidies aan te vragen voor haar beleidsdomeinen. De trieste gevolgen van dit wanbeheer zijn overduidelijk op het terrein. Schepen Loddewykx daarentegen neemt zijn ambt wel serieus en het is dankzij zijn inspanningen dat Tielt-Winge deze subsidieaanvraag heeft ingediend. We kijken er dan ook naar uit om met hem constructief verder te werken rond het sportbeleid”, besluit Werner.