Worden de gemeentelijke zalen en kerken verkocht?

Op 3 april 2023

De kerken, het Ontmoetingscentrum te Meensel-Kiezegem en ’t Jongensschool te Tielt verkopen om het andere patrimonium te onderhouden”. Tijdens de laatste gemeenteraad deed een schepen van Open VLD deze wel zeer opmerkelijke uitspraak. “Dat de Open VLD het lokale patrimonium niet hoog in het vaandel draagt wisten we al een tijdje maar dit slaat echt nergens op”, stelt N-VA voorzitter en gemeenteraadslid Jo Smekens.

In 2020 keurde de huidige meerderheid de principiële beslissing rond het kerken- en pastorieplan goed. Het plan zou voorzien in een herbestemming van drie kerken en vijf pastorijen. De beslissing van april 2020 betekende de sluiting van de Sint-Mattheuskerk in Meensel, de Sint-Denijskerk in Houwaart en de Sint-Martinuskerk in Optielt. De twee meerderheidspartijen voorzagen geen budget voor het religieus erfgoed en tot op heden werd ook geen enkele subsidieaanvraag ingediend. Ondertussen zijn de kerken van Meensel, Houwaart en Optielt gesloten en is er geen herbestemming of restauratie in zicht.
De vrijwilligers in de verschillende werkgroepen zetten zich in om activiteiten te organiseren en nieuwe bestemmingen uit te werken voor de kerken die onttrokken zullen worden. Maar wanneer zij vragen welke financiering het gemeentebestuur voorziet voor de gebouwen die het bestuur zo nodig in handen wilde krijgen blijft het oorverdovend stil. Dat de bevoegde schepen van Open VLD nu verkondigd dat hij het patrimonium wil verkopen getuigd van een totaal gebrek aan respect voor het werk van de vrijwilligers die al jaren werken om herbestemmingen uit te werken”, aldus fractievoorzitter Tom Werner.

Tijdens de laatste gemeenteraad liet een schepen van Open VLD zich ontvallen dat het beter zou zijn om het Ontmoetingscentrum te Meensel-Kiezegem en ‘t Jongensschool te Tielt samen met eventueel een verworven kerk en/of pastorie te verkopen en deze bekomen budgetten dan aan te wenden om het andere patrimonium te onderhouden en renoveren. “Dit is gewoon echt een brug te ver! Eerst 15 jaar lang het patrimonium verwaarlozen om dan te verklaren dat het te laat is om iets te doen. Erger kan je je verantwoordelijkheden niet ontlopen. Een slag in het gezicht van de verenigingen die zalen nodig hebben om activiteiten te organiseren om geld in het laatje te brengen en voor alle gelovige dorpsgenoten die, nadat ze al geen erediensten meer konden volgen in hun nabije kerk, ook nog eens hun kerkgebouw verliezen,” besluit Smekens.

Bekijk hier de reportage van Robtvhttps://www.robtv.be/nieuws/zien-we-binnenkort-te-koop-bordje-aan-kerk-o...